Kisah Mistis Satu Keluarga Bertahun-tahun Huni Rumah Warisan, Kerap Diganggu Makhluk Halus

Foto

Seorang pemuda di Malaysia memiliki kisah mistis yang dialami bertahun-tahun bersama dengan keluarganya. Kejadian mistis ini bermula ketika menempati rumah warisan sang ayah hingga 20 tahun.

"Sebetulnya, kami enam bersaudara dan orangtua menetap di Pahang. Ketika saya berusia empat tahun, barulah kami pindah ke rumah warisan yang terletak di Gombak Setia itu," kata Wan mengawali kisahnya.

Setahun pertama tinggal di rumah itu, Wan dan keluarganya tidak mengalami masalah. Namun, setelah masuk tahun kedua dan seterusnya, barulah ada kejadian aneh-aneh.

Kejadian aneh yang diduga berkaitan dengan mistis terjadi ketika tubuh kakak dan adik Wan mengalami lebam usai bangun tidur.

"Di saat yang sama, adik paling bungsu kerap menangis saat malam tiba. Ayah juga mengalami masalah susah tidur malam," katanya.

Lantaran gangguan itu makin parah, Wan berkata ayahnya meminta bantuan kenalannya yang merupakan seorang ustaz untuk melihat rumahnya. Apa yang diungkapkan sang ustaz setelah melihat kondisi rumah benar-benar membuat Wan sekeluarga terkejut. Mereka sama sekali tidak menyangka ada orang yang tega mengirim santet untuk mencelakakan seluruh anggota keluarga Wan.

"Ustaz bilang memang ada orang yang mengirim santet. Makhluk itu dikirim untuk usir kami keluar sebab dia tak suka kami tinggal di rumah itu," kata Wan.

Yang mengejutkan, selama ustaz melakukan proses penyembuhan, kakak Wan beberapa kali kerasukan. Ustaz kemudian berdialog dengan makhluk yang ada dalam tubuh kakaknya. Menurut makhluk itu, ia dikirim tuannya untuk membunuh seseorang.

"Ustaz kemudian memberitahu ciri-ciri orang yang aniaya kami. Kami terkejut sebab ciri-ciri yang diceritakan ustaz itu tepat walaupun dia tak pernah berjumpa dengan orang itu.

"Tak disangka, di depan kami baik tapi rupa-rupanya di belakang, dia ingin membuat kami sekeluarga hidup menderita," kata Wan.

Menurut pemuda 26 tahun ini, sepanjang lima tahun pertama menghuni rumah warisan itu, gangguan yang dialami mereka sekeluarga begitu hebat. Hingga tahun-tahun berikutnya, gangguan tersebut tetap terjadi. Wan malah pernah terlihat kelibat menyeramkan makhluk tersebut. Dia sendiri sering mengalami masalah sesak nafas setiap kali mau memejamkan mata pada waktu malam karena 'ditindih' makhluk halus.

"Akhirnya, setelah hampir 20 tahun tinggal di rumah itu, ayah buat keputusan untuk menjualnya. Sebab selama kami tinggal di situ, makhluk itu akan mengganggu dan membuat kami tidak tenang," kata Wan.

Wan sebenarnya sayang dengan rumah tersebut sebab telah banyak kenangan terjadi di dalamnya. Wan dan keluarganya akhirnya pindah dari rumah warisan itu pada 2017.

Menurut Wan, dia dan keluarganya sekarang menetap di Bangi, Selangor usai menjual rumah warisan horor itu.

"Alhamdulillah, sejak itu keluarga kami tak lagi diganggu. Terasa tenang dan aman. Mungkin orang itu sudah puas, jadi dia sudah berhenti ganggu," pungkas Wan.

Sumber : correcto.id

No comments

Powered by Blogger.